• ساعت : ۸:۲۴:۴۵
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۵/۲۲ 
توصیه‌های مركز بهداشت استان خوزستان در رابطه با افزایش دمای هوا و پیشگیری از گرمازدگی
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با توجه به استقرار و استمرار گرمای هوا در استان به منظور اطلاع رسانی موثر به شهروندان و جلوگیری از گرمازدگی و همچنین پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا، بدین وسیله مرکز بهداشت استان خوزستان با توجه به استمرار افزایش گرمای هوا و در راستای پیشگیری از گرمازدگی به رعایت موارد زیر اشاره کرد:

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با توجه به استقرار و استمرار گرمای هوا در استان به منظور اطلاع رسانی موثر به شهروندان و جلوگیری از گرمازدگی و همچنین پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا، بدین وسیله مرکز بهداشت استان خوزستان با توجه به استمرار افزایش گرمای هوا و در راستای پیشگیری از گرمازدگی به رعایت موارد زیر اشاره کرد:

1) از آشامیدن آبی که از سلامت آن اطمینان ندارید مانند آب اماکن عمومی که از نحوه تهیه آن و تأمین یخ مورد استفاده اطلاع ندارید تا حد امکان خودداری نمایید و در بیرون از منزل از آب‌های بطری استاندارد استفاده نمایید.

2) از لوله‌های آب فضای سبز در پارک‌ها هرگز آب ننوشید. این آب‌ها بدون تصفیه و حاوی مقدار زیادی میکروب‌های بیماری زا است  که در صورت نوشیدن می‌تواند باعث بروز عفونت‌های گوارشی شود.

3) از یخ‌های غیر خوراکی یا یخ‌هایی که روی سطوح آلوده و در تماس با دست افراد مختلف قرار گرفته‌اند استفاده نشود.

4) با توجه به گرمای شدید هوا و تمایل زیاد افراد به مصرف نوشیدنی‌های خنک اکیداً توصیه می‌گردد از نوشیدنی‌های غیر بهداشتی مانند انواع فالوده، شربت و یخ در بهشت که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می‌گردد خودداری نمائید.

5) به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های منتقله از شیر فاسد یا آلوده، تا حد امکان از بستنی‌های پاستوریزه صنعتی به جای بستنی سنتی استفاده نمایید.

6) توصیه می گردد از خرید مواد غذایی از دست فروشان بویژه در شرایط کنونی با توجه به استقرار هوای گرم  و تأثیر آن بر فساد مواد غذائی حساس مانند  لبنیات، مواد پروتئینی و تخم مرغ  اکیداٌ خودداری نمائید.

7) از خرید فست فود از دکه‌های خیابانی خودداری نمائید، زیرا فاقد امکانات نگهداری مواد غذائی هستند و خمیر و مواد اولیه را برای ساعات طولانی خارج از یخچال نگهداری می‌نمایند.

8) در صورتیکه در سفر با خود وعده غذایی حمل می کنید، به یاد داشته باشید بهترین زمان مصرف مواد غذایی گرم تا 2 ساعت پس از طبخ غذا است و پس از آن رشد میکروب‌های بیماری‌زا شروع می‌شود؛ پس غذای پخته را بیش از دو ساعت نگهداری ننمائید.

9) در سفر با توجه به گرمای شدید هوا اکیداً از مواد غذایی که در آن تخم مرغ و مواد با پایه شیر مثل سس مایونز به کار رفته، با توجه به فساد سریع، استفاده ننمائید.

10) از خرید آبِ میوه‌ جات مانند آبِ انار و غیره که در بطری‌های بسته بندی فاقد مجوز بهداشتی و آرم سازمان غذا و دارو (سیب سلامت) عرضه می‌گردد اکیداً خودداری نمائید، زیرا این محصولات عموماً تقلبی و با استفاده از رنگ و اسانس غیر مجاز تهیه می شوند.

11) از شنا کردن در کانال‌های روباز آب خودداری نمایید زیرا آب موجود در کانال‌ها به علت عدم تصفیه می‌تواند انواع عفونتهای گوارشی و پوستی را ایجاد نماید.

12) تا حد امکان از حضور در فضای آزاد و پیاده‌روی طولانی مدت و فعالیت‌های فیزیکی زیر نور خورشید خودداری شود؛ استفاده از  کلاه‌های سایبان‌دار، لباس‌های نخی با رنگ روشن، همچنین استحمام مداوم از جمله روش‌هایی هستند که از گرمازدگی جلوگیری می‌نماید؛ یاد آوری می‌شود نور خورشید می‌تواند دمای بدن را تا 3 درجه سانتیگراد افزایش دهد.

13) استفاده از عینک آفتابی با حفاظت استاندارد در مقابله با اشعه ماوراء بنفش (uv) خورشید و همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی توصیه می‌گردد.

14) استفاده از خاکشیر، تخم شربتی و مصرف آبلیمو در آشامیدنی‌های روزانه به کاهش گرمازدگی و عطش ناشی از آن کمک می‌نماید.

15) به پیش بینی وضعیت هواشناسی و تغییرات دمای محل سکونت و اطلاعات و گزارش‌های هواشناسی که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود، توجه کنید.

16) افراد سالمند، کودک و بیماران قلبی عروقی از جمله افراد حساس و از عمده قربانیان موج گرما هستند که در حد امکان بایستی در برابر شرایط گرمائی حفاظت شوند.

17) در حد امکان اصول کمک‌های اولیه راجع به مقابله با شرایط اضطراری حاصل از موج گرما را فرا گیرید.

18) از رها کردن کودکان در خودرو در هوای گرم که منجر به گرمازدگی شدید آنها می‌شود، پرهیز نمائید.

19) برای جلوگیری از دست دادن مایعات بدن، حتی در صورت تشنه نبودن آب بخورید و از خوردن مایعات کافیئن‌دار خودداری کنید.

20) غذا را به مقدار کم و در وعده‌های (دفعات) متعدد مصرف کنید.

21) زمانی که مجبور به فعالیت در محیط باز هستید، تعداد دفعات استراحت و فاصله انداختن بین فعالیت‌ها را رعایت کنید.

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    V5.3.12.0