رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تأکید کرد:
ضرورت تقویت نظارت فرآیندی و رعایت قانون در آموزش پزشکی
به گزارش وبدا خوزستان، دکتر حاتم بوستانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در جلسه شورای آموزش پزشکی دانشگاه که امروز دوشنبه ۲۱ مهرماه با حضور معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه، مدیران گروههای آموزشی پایه و بالینی، رئیس و مدیران واحدهای آموزش دانشکده پزشکی برگزار شد، بر لزوم بازنگری جدی در نظام آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تأکید کرد.
وی با اشاره به چالشهای موجود در فرآیند جذب و تربیت دانشجویان و دستیاران تخصصی گفت: باید بپذیریم که بخشی از افت کیفیت آموزشی ناشی از تفاوت سطح علمی ورودیها و محدودیتهای ساختاری و جغرافیایی است و باید بهصورت علمی و سیستمی برای ارتقای شاخصها برنامهریزی کنیم.
دکتر بوستانی با بیان اینکه نظارت فرآیندی در آموزش دستیاران باید جدیتر دنبال شود، افزود: دستیاران تخصصی نباید تا سال چهارم صبر کنند تا پروپوزال خود را ثبت نمایند. گروههای آموزشی باید از ابتدای ورود دستیار، مسئولیتپذیری، علاقهمندی و عملکرد آموزشی او را ارزیابی کرده و در زمان مناسب، فرآیند پژوهشی را آغاز کنند. تأخیر در اجرای این مراحل نهتنها فشار مضاعف بر گروهها وارد میکند بلکه بر خروجی نهایی نیز اثر منفی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تأکید بر اینکه مدیران گروهها رکن اصلی در نظام آموزشی هستند، اظهار داشت: در مدیریت گروهها اگر تصمیمات شخصی و غیرمنصفانه اتخاذ شود، این امر به ضرر کل سیستم آموزشی است. هرگونه تصمیم درخصوص جذب، ارتقا یا مأموریت اعضای هیئت علمی نیز باید با نظر گروه و بر اساس قانون انجام شود. ما بهشدت بر رعایت قانون تأکید داریم؛ زیرا بیقانونی در هیچ نهادی ثبات نمیآورد.
وی همچنین از تشکیل کمیته ویژه برای بررسی وضعیت آموزشی و پایاننامههای دستیاری خبر داد و گفت: این کمیته با حضور مدیران گروهها و معاونت آموزشی، ضمن بررسی دیدگاههای اعضا، سازوکار لازم را برای نظارت، ارزیابی و اعمال تصمیمات آموزشی تدوین خواهد کرد تا از تکرار مشکلات گذشته جلوگیری شود.
دکتر بوستانی در ادامه با اشاره به ظرفیت خالی برخی رشتههای دستیاری و مشکلات جذب رزیدنت، اظهار داشت: نبود دستیار تخصصی در برخی رشتهها موجب اختلال در ارائه خدمات و آموزش بالینی میشود، بنابراین باید با همکاری همه گروهها و رعایت انضباط آموزشی، شرایطی فراهم شود تا هیچ صندلی آموزشی خالی نماند و کیفیت آموزش ارتقا یابد. امیدواریم امسال با بازگشایی ظرفیت چند رشته و ارتقای امکانات آموزشی، بخشی از این خلأ جبران شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه به مشکلات مالی در این برهه زمانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۵۲ درصد از ردیفهای دانشگاه بلاتصدی است و بخش عمدهای از کمبود نیروی انسانی با کمک نیروهای طرحی، شرکتی، آوای سلامت و دانشجویان پرستاری جبران میشود. از سوی دیگر، مطالبات دانشگاه از بیمهها به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد ریال رسیده که در صورت پرداخت بخشی از آن، میتوان بسیاری از محدودیتهای آموزشی و درمانی را رفع کرد.
وی افزود: با وجود همه مشکلات، دانشگاه همچنان بر حمایت از آموزش و پژوهش بهعنوان اولویتهای اصلی تأکید دارد. در حال حاضر سه درصد از درآمدهای دانشگاه به آموزش و دو درصد به پژوهش اختصاص یافته است و این منابع باید مستقیماً صرف ارتقای کیفیت آموزشی، تجهیز کلاسها و حمایت از اعضای هیئت علمی شود.
دکتر بوستانی همچنین در این نشست، به برنامه توسعه همکاریهای بینالمللی دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشجویان بینالملل، سفیران فرهنگی ما هستند و حضور آنان فرصتی ارزشمند برای تقویت جایگاه علمی و فرهنگی دانشگاه است. در این مسیر، همکاری با دانشگاههای عراق، از جمله بصره، میسان و دانشگاه بغداد ادامه دارد، همچنین در این راستا، میزبان سرکنسولگر هند نیز بودهایم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: مسیر پیشرفت آموزش پزشکی در گرو رعایت قانون، تقویت نظام نظارتی، حفظ عدالت آموزشی و ایجاد انگیزه در میان مدیران گروهها، اساتید و فراگیران است. هیچ تحول پایداری بدون نظم، قانون و مشارکت جمعی تحقق نخواهد یافت.
گفتنی است؛ در این جلسه، دکتر عبداله رفیعی، معاون تحقیقات و فناوری، دکتر آرش ملکیان، معاون آموزشی دانشگاه، دکتر قاسم حنفی، رئیس دانشکده پزشکی و مدیران واحدهای آموزشی دانشکده و آموزش بینالملل و همچنین مدیران گروههای آموزشی در راستای ارتقای کمیت و کیفیت آموزش و پژوهشهای علوم پزشکی به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و دغدغههای آموزشی و پژوهشی پرداختند.
نظر دهید